SUPERfood

Den gode drue

Druer har en rig symbolsk betydning – særligt inden for kristendommen, hvor vindruer associeres med ord som overflod og gavmildhed og bruges som et symbol på altruisme.

Vindruer – Sundt eller usundt?

Vindruer smager rigtig godt, men de er også kendt for deres høje indhold af frugtsukker, hvorfor nogle holder af at sammenligne vindruer med slik og endda påstå, at én vindrue svarer til et bolche. Denne myte vil jeg her forsøge at aflive og derved genetablere den gode association, som vindruer fortjener at have. Ganske vidst har vi ikke godt af for meget sukker, og fruktose (frugtsukker) er ikke en undtagelse; men med dét sagt, så indeholder vindruer mere og andet, som er yderst gavnligt for os, så det er en skam at sidestille naturens frugt med syntetiske produkter fra slikfabrikker. Vindruer indeholder blandt andet polyfenoler, hvilket gør vindruer til en vidunderlig og sund snack!


Poly-hvad-for-noget?

Polyfenoler er en kemisk stofgruppe, der hører under kategorien: Antioxidanter. I druernes kerner og skind, som i øvrigt er frugtens sundeste bestanddele, findes der især en gruppe polyfenoler kaldet proanthocyanidiner, som eftersigende kan hæmme aldringsprocessen af hjernen, da disse stoffer har en række nervebeskyttende egenskaber, som af denne grund kan være med til at forebygge hukommelsesrelaterede sygdomme som demens og Alzeimers.

250px-Epicatechin-2

Proanthocyanidin – den kemiske struktur


Andre gode egenskaber

blog

Udover de geniale polyfenoler er vindruer også rige på C-vitamin, og har et højt indhold af uopløselige fibre, der forbliver intakte, når de bevæger sig gennem dine tarme og dermed medvirker til en sund afføring, hvorfor det anbefales at spise vindruer, hvis du lider af forstoppelse; men lider du af irritabel tyndtarm, skal du holde igen grundet det høje indhold af fruktose, som kan forværre tilstanden.

Står valget mellem røde og grønne vindruer, så vælg gerne de røde, da disse indeholder flere antioxidanter. Denne kendsgerning gælder desuden også flere andre varianter af frugt og grønt (vælg fx rødløg over alm. løg etc.).

En anden antioxidant, som især findes i røde druer, er resveratrol. Resveratrol har i årtier været kendt for at kunne modvirke alverdens helbredsproblemer – især hjertekar-problemer og inflammation (betændelsestilstand). Desuden blokerer reservatrol et protein, der ellers øger risikoen for bl.a. brystkræft.

Foto- Shutterstock vindruer


P.S. 

Hvis du elsker vin, er ovenstående selvsagt en dejlig undskyldning for at nyde et glas. Der bruges omkring 500 druer til fremstillingen af 1 flaske vin,  og hvis vi regner med 8 glas per flaske, så svarer det faktisk til 62,5 vindruer per vinglas. Vin fungerer dermed en skøn kilde til sundhedsfremmende polyfenoler m.m., men husk: Alting med måde.

Budskab – kort og godt: 

Spis vindruer (eller drik et glas vin) og gå efter den røde sort. Husk på at sten og skræl er druens sundeste bestanddele, så snyd ikke dig selv for deres gode egenskaber ved at vælge de stenfri, og køb gerne økologiske vindruer, når nu du er igang.

– Velbekomme.

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

SUPERfood